Zapewne spotkałeś się już z terminem pozycjonowania stron – być może szukasz firmy, która powinna zająć się optymalizacją i pozycjonowaniem Twojej witryny, a może chcesz lepiej zrozumieć usługę, którą wykonuje dla Ciebie agencja lub freelancer? Artykuł pomoże Tobie zrozumieć na czym polega pozycjonowanie organiczne oraz jakie ma wady i zalety.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym jest pozycjonowanie organiczne
- Czym różnią się od siebie płatne i bezpłatne wyniki wyszukiwania
- Jakie są wady i zalety pozycjonowania
- Kiedy warto wybrać kampanię Google Ads, a kiedy pozycjonowania organicznego
Czym jest pozycjonowanie organiczne?
Pozycjonowanie organiczne to zestaw działań wykonywanych zarówno na stronie, jak i poza nią, które mają na celu zwiększenie widoczności i pozycji w wynikach naturalnych wyszukiwania na odpowiednie słowa kluczowe (związane z prowadzonym biznesem lub tematyką). Ponieważ tak wiele osób polega dziś na Google jako na podstawowej wyszukiwarce, bycie widocznym i osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest kluczowe dla rozwoju biznesu.
Dlatego w tym miejscu warto podkreślić, że pozycjonowanie stron to proces, który powinien być poprzedzony wnikliwą analizą zawartości pozycjonowanej witryny, intencji słów kluczowych oraz konkurencji (szeroko rozumiany audyt SEO). Na podstawie zebranych danych i wyciągniętych wniosków należy opracować odpowiednią strategię, która powinna być wyznacznikiem dalszych prac.
Punktem wyjścia każdej strategii powinna być analiza słów kluczowych, na które chcesz być widoczny. To właśnie po wpisaniu fraz kluczowych związanych z Twoimi produktami lub usługami użytkownicy powinni trafiać na Twoją stronę internetową.
Jakie działania można wykonać w ramach strategii SEO? Wszystko zależy od kondycji Twojej witryny, a także charakteru Twojej działalności – inaczej wygląda pozycjonowanie lokalne, ogólnopolskie, a inaczej pozycjonowanie sklepu internetowego. Mimo wszystko, kluczowe działania w ramach pozycjonowania organicznego to optymalizacja kodu strony (struktury nagłówków), treści, zmiana lub rozbudowa struktury, utworzenie nowych podstron czy sukcesywne zdobywanie wysokiej jakości linków przychodzących z tematycznych serwisów, a także poprawa wydajności.
Celem tych działań jest zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google (opartych na algorytmie), a tym samym zwiększenie ruchu na stronie z naturalnych wyników. W ten sposób pozycjonowanie naturalne osiąga też inne cele. Może to nie tylko pomóc w zwiększeniu widoczności firmy i dotarciu do nowych klientów, ale także w promowaniu rozpoznawalności marki, zwiększeniu sprzedaży, zwiększeniu zadowolenia klientów i wielu innych. Jeśli więc chcesz, aby Twoja firma odniosła sukces w sieci, zacznij wdrażać skuteczne strategie pozycjonowania organicznego już dziś i zacznij pojawiać się na pierwszej stronie Google.
Jak wyglądają organiczne i płatne wyniki wyszukiwania?
Istnieje kilka głównych różnic pomiędzy wynikami płatnymi i organicznymi w wyszukiwarce Google. Ogólnie rzecz biorąc, wyniki organiczne są oparte na algorytmie, który automatycznie określa, które strony internetowe najlepiej pasują do danego słowa kluczowego lub frazy. Mogą to być między innymi takie czynniki, jak: znaczniki tytułu, opisy stron i struktura adresu URL, content na Twojej stronie i wiele innych.
Z kolei płatne wyniki wyszukiwania to linki, które zostały zakupione przez reklamodawców w celu umieszczenia ich na szczycie wyników wyszukiwania dla określonych słów lub grup słów kluczowych, niezależnie od oceny witryny przez algrotymy. Płatne wyniki są zwykle oznaczone jako „sponsorowane” lub „reklama” i wyświetlają się nad wynikami organicznymi lub pod nimi.
Główną zaletą płatnych linków jest to, że często pozwalają na większą elastyczność w kierowaniu reklam do różnych grup demograficznych, a także umożliwia bardziej szczegółowe śledzenie i informacje zwrotne na temat efektywności w różnych metrykach kampanii Google Ads (znanej wcześniej jako Adwords).
Zalety pozycjonowania organicznego
O tym, że warto inwestować w SEO nie trzeba już nikogo przekonywać. Wysoka widoczność serwisu internetowego w Google to gwarancja wartościowego ruchu organicznego, czyli potencjalnych klientów czy czytelników dla Twojego bloga. Poniżej zebrałem najważniejsze zalety, dla których warto wyświetlać się na szczycie naturalnych wyników wyszukiwania.
Użytkownicy łatwiej trafią na Twoją stronę
To naturalna kolej rzeczy. Im wyżej Twoja strona wyświetla się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, tym użytkownicy chętniej klikają w linki prowadzące do Twojej witryny. Dzięki temu mają szansę poznać Twoją firmę, skorzystać z Twojej oferty, a następnie polecić ją swoim znajomym
Wzrost sprzedaży
Inwestując w pozycjonowanie liczysz na zwrot inwestycji, i bardzo dobrze! Efektywne pozycjonowanie najczęściej oznacza znaczny wzrost odwiedzin na Twojej stronie, co przekłada się na wzrost sprzedaży i zadowolonych klientów
Wyprzedzisz konkurencję
Dobra pozycja w Google może pomóc w budowaniu reputacji Twojej marki jako zaufanego źródła informacji lub usług, zwiększając w ten sposób lojalność klientów i zachęcając ich do ponownego zakupu. W końcu użytkownicy zamiast do Twojej konkurencji, trafia do Ciebie.
Rozpoznawalność marki lub brandu
Wysoka widoczność strony w Google pozwala zwiększyć widoczność Twojej marki, ponieważ więcej użytkowników odwiedza Twoją stronę i na nią wraca. Ponadto posiadanie stałych czytelników lub klientów jest ważną zaletą stosowania organicznego SEO, ponieważ pomaga wzmocnić długoterminowe relacje biznesowe z docelowymi odbiorcami.
Niski koszt pozyskania klienta
Kolejną ważną zaletą organicznego SEO jest to, że jego koszt jest stosunkowo niski w porównaniu z innymi strategiami pozyskiwania użytkowników, takimi jak płatne reklamy czy marketing w mediach społecznościowych.
Długoterminowe efekty
Efekty SEO utrzymują się przez długi czas i najczęściej nie wymagają częstych aktualizacji, co czyni tę strategię doskonałym wyborem dla firm, które chcą inwestować w swój sukces w sieci w dłuższej perspektywie.
Wady pozycjonowania organicznego
Organiczne pozycjonowanie stron może być świetnym sposobem na poprawę widoczności i ruchu w Twojej witrynie. Ważne jest jednak, abyś był świadomym potencjalnych wad przed rozpoczęciem kampanii.
Efekty wymagają czasu, który trudno przewidzieć
Jedną z głównych wad pozycjonowania organicznego jest to, że może upłynąć dużo czasu, zanim efekty będą widoczne. Dzieje się tak dlatego, że pozycjonowanie organiczne opiera się na ocenie Twojej witryny przez algorytmy. Zbudowanie wysokiego rankingu strony www może zająć od kilku miesięcy do kilku lat. Okres ten zależy od konkurencyjność branży, budżetu jaki przeznaczasz na SEO i działań, jakie do tej pory wykonała Twoja konkurencja. Zauważalne jest to szczególnie w przypadku najbardziej konkurencyjnych fraz, gdzie wysoki ranking buduje się latami.
Nie można zagwarantować efektów
Myślę, że jest to informacja, którą należy podkreślić. Nie można zagwarantować efektów pozycjonowania. Dzieje się tak dlatego, że Google nieustannie aktualizuje swoje algorytmy, aby dostarczać użytkownikom najbardziej odpowiednie treści. Oznacza to, że zawsze będzie istniał pewien element niepewności, jeśli chodzi o uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google, niezależnie od poziomu wiedzy i umiejętności specjalisty SEO.
Podatność na aktualizacje algorytmu Google
Algorytmy Google oceniają wiele czynników zarówno na Twojej stronie, jak i poza nią. Każdy z tych czynników pomaga określić, jak bardzo dana strona jest istotna dla zapytania użytkownika i jak bardzo powinna być widoczna w wynikach wyszukiwania. Zmiany algorytmu mogą powodować, że widoczność strony będzie się zmieniać, co może wynikać z oceny jakości Twojej strony, a także testów A/B w obrębie wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie stron czy Google Ads – jaki typ kampanii powinieneś wybrać?
SEO i Google Ads to dwie różne strategie promowania witryny lub biznesu w Google. SEO koncentruje się na optymalizacji witryny pod kątem wytycznych jakościowych twórców wyszukiwarek, natomiast Google Ads na wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania linków sponsorowanych. Kiedy więc powinieneś wybrać jedną z nich?
Jednym z kluczowych czynników jest czas. Jeśli potrzebujesz wyników od razu, reklamy Google Ads mogą być dobrym rozwiązaniem, ponieważ zapewniają natychmiastową widoczność w Google i napływ potencjalnych klientów, którzy aktywnie szukają informacji związanych z Twoim produktem lub usługą.
Z kolei SEO wymaga więcej czasu, aby przynieść rezultaty, ale po wdrożeniu zapewnia długoterminowe korzyści, które mogą kontynuować generowanie ruchu i sprzedaży jeszcze długo po tym, jak początkowa inwestycja się zwróci. Co więcej, SEO często przynosi wyższy zwrot z inwestycji niż płatne linki, ponieważ nie ogranicza się do wyboru kilku czy kilkunastu słów kluczowych.
Ostatecznie to, czy powinieneś wybrać SEO czy Google Ads, zależy od twoich aktualnych potrzeb i celów, ale oba rozwiązania mogą odegrać ważną rolę w rozwoju twojego biznesu w sieci.
Pozycjonowanie stron – jak robić to skutecznie i efektywnie?
Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych, istnieje wiele strategii i technik, które można wykorzystać, by poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Kluczowe kroki w tym procesie obejmują przeprowadzenie audytu SEO w celu zidentyfikowania obszarów wymagających poprawy, analizę konkurencji czy selekcję słów kluczowych.
Po zidentyfikowaniu obszarów wymagających optymalizacji możesz wdrożyć odpowiednią strategię. Ta może obejmować wyłącznie działania na stronie lub poza nią. Bardzo ważne w ocenie witryny przez algorytmy wyszukiwarek są treści, które opublikowane są na Twojej stronie. Z tego względu coraz większą rolę we współczesnym pozycjonowaniu odgrywają strategie content marketingu, które obejmują aktualizację lub rozbudowę istniejących treści lub pozyskanie linków do Twojej strony.
Podsumowanie
Pozycjonowanie organiczne ma na celu zwiększenie widoczności strony w naturalnych wynikach Google poprzez wykonanie zaplanowanych działań w jej obrębie i poza nią. Pamiętaj, że najwyżej w wynikach wyszukiwania wyświetlają się te strony, które cechują się wysoką wiarygodnością i dopasowaniem do intencji użytkownika.
Jeśli Twoja strona wyświetla się daleko w wynikach wyszukiwania lub w ogóle nie możesz jej znaleźć – a chcesz to zmienić – to oznacza, że powinieneś zainwestować w pozycjonowanie stron. Dowiedz się czym jest pozycjonowanie stron i z jakich działań się składa.