Nie wyobrażam sobie prowadzenia sklepu internetowego bez poprawnej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Branża e-commerce każdego roku zwiększa swój udział w rynku, a to znaczy, że zakupy przez internet są i będą jeszcze popularniejsze. Powstaje coraz więcej działalności, które nakierowane są na sprzedaż przez urządzenia mobilne. Twój biznes nie jest pod to zoptymalizowany? To poważny błąd, który ma duży wpływ na przychody generowane przez Twój sklep internetowy.

Błędy techniczne, które nie pozwalają Twojemu biznesowi rosnąć

Wyszukiwarki internetowe coraz skuteczniej radzą sobie w odnajdywaniu informacji, które najlepiej pasują do intencji użytkownika. Dlatego coraz częściej przedstawiane są takie wyniki, które pozwolą użytkownikom internetu poznać odpowiedź na pytanie, zdobyć cenne informacje czy odszukać grupę produktów (lub konkretny produkt). Prowadząc biznes przez internet, czyli e-sklep konieczne jest zadbanie o odpowiednią architekturę informacji. Jeśli chcesz kupić spodnie przez internet, to wyszukiwarka najchętniej pokaże Ci takie wyniki, które będą odpowiadać Twojej intencji. Najwyżej w wynikach znajdą się sklepy, które posiadają rozbudowaną i przyjazną architekturę informacji.

Niestety błędy w optymalizacji powodują, że twój sklep nie wyświetla się wysoko. Powstają one na różnym etapie. Bardzo często już w momencie tworzenia sklepu, w trakcie jego istnienia (w wyniku błędnego zarządzania sklepem), czy z powodu niewiedzy. Jakie kluczowe elementy wpływają na jego widoczność?

Słowa kluczowe w sklepie

Podstawą prawidłowej optymalizacji sklepu jest poznanie intencji potencjalnych klientów i tego w jaki sposób szukają oferowanych przez Ciebie produktów. Aby poznać jak użytkownicy poszukują informacji należy posłużyć się narzędziami udostępnionymi przez Google np. Keyword planner (Planer słów kluczowych).

Propozycje słów kluczowych - Google Ads planner słów kluczowych

Narzędzie przedstawi nam zbliżone informacje o liczbie wyszukiwań i propozycji fraz, pod które sklep powinien zostać zoptymalizowany. Odpowiedni dobór słów kluczowych pozwoli na przygotowanie poprawnej struktury sklepu, przygotowanie treści i meta tagów.

Meta tagi

Odpowiednie meta tagi wpływają na współczynnik CTR

Meta tagi są ważną częścią optymalizacji. Meta tag <title> strony wskazuje algorytmom wyszukiwarek i użytkownikom o czym ona jest, <description> opisuje jej zawartość – zarówno jedna jak i druga informacja wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Prawidłowa zawartość znaczników meta ma wpływ na powiązanie ich zawartości (np. kategorii produktów) z treścią podstrony. Odpowiedni tytuł i opis wpływa również na decyzję o kliknięciu w link prowadzący do sklepu.

Niektóre meta tagi sklepu będzie trzeba przygotować indywidualnie, ale część z nich może być generowana automatycznie, na podstawie użytego schematu (o ile pozwala na to silnik sklepu). Wówczas wartość <title> pobierana jest z nazwy kategorii i uzupełniana jest przez brand (nazwę sklepu/firmy). Najczęściej robi się to według schematu:

Title: [Nazwa kategorii] – [brand/nazwa sklepu]
Description: Modne, wygodne [nazwa kategorii] i do tego w atrakcyjnej cenie. [brand/nazwa sklepu] zaprasza na zakupy. Najnowsze kolekcje na sezon 2020. Zapraszamy.

W przypadku kluczowych kategorii produktów warto zadbać o przygotowanie indywidualnych meta opisów, dodatkowo opisujących naszą kategorię:

Sukienki na karnawał. Najnowsza kolekcja 2020 – [brand/nazwa sklepu]

Przyjazne adresy URL

Koniecznie należy stosować przyjazne adresy URL. Bardzo często użytkownicy udostępniają produkty czy całe kategorie ze sklepu internetowego. Adres URL, który zawiera skomplikowany ciąg znaków nie będzie zachęcać do kliknięcia. Jedną z wytycznych Google jest przygotowanie takich adresów, aby te były możliwie krótkie i opisywały to, co się pod nim znajduje.

Prawidłowe adresy URL powinny wyglądać tak:

domena.pl/nazwa-produktu np. domena.pl/sukienka-na-karnawal-czarna-obcisla

Można spotkać także adresu URL, które posiadają całą ścieżkę dostępu do produktu, czyli także nazwy kategorii:

domena.pl/sukienki/na-karnawal/sukienka-na-karnawal-czarna-obcisla

Ta konstrukcja też jest prawidłowa, ale w przypadku przypisania produktu do wielu kategorii może może powodować problemy przy przepisywaniu produktu do innej kategorii (w tym wypadku konieczne będzie wykonanie przekierowania na aktualny adres). Tak naprawdę podawanie pełnej ścieżki do produktu jest.

Nagłówki H1

Nagłówki H1, podobnie jaki znacznik meta title umieszczony w sekcji <head>, opisują zawartość podstrony. Może, ale nie musi być powtórzeniem tego co już umieściliśmy w <title>. Ważne, aby znajdował się na każdej podstronie, czyli w kategoriach, produktach czy wpisach blogowych. Na każdej podstronie serwisu może znajdować się tylko jeden znacznik <h1>.

Treść

Treść jest kluczowa w budowaniu widoczności Twojego biznesu i pozycjonowaniu sklepu internetowego. Od jakiegoś czasu nabiera coraz większego znaczenia. Zauważam to w kolejnych aktualizacjach algorytmów wyszukiwarki Google. Treść w sklepie powinna mieć różnoraki charakter. Od treści stricte informacyjnej, po poradnikową i sprzedażową. Pamiętajmy także, aby nie ukrywać treści na stronie (poprzez użycie css lub javascript), treść ukryta jest traktowana przez roboty wyszukiwarek jako mniej istotna dla użytkowników.

Opisując kategorie czy produkty w sklepie warto używać właściwej struktury nagłówków (H2-H6). W ten sposób dzielimy większy fragment tekstu na sekcje oraz wskazujemy na najważniejsze słowa kluczowe w jego treści.

Opisy produktów

Warto zadbać o unikalne i rozbudowane opisy produktów. Bardzo często w sklepach spotykam zbyt krótkie (thin content), a w najgorszym wypadku zduplikowane opisy (duplicate content), które powtarzają się w produktach wewnątrz sklepu oraz występują w innych sklepach internetowych Jest to problem, który najczęściej występuje w sklepach działających w oparciu o dropshipping, które pobierają bazę produktów z hurtowni. W ten sposób te same opisy mogą pojawiać się nawet w 10 sklepach jednocześnie.

Opisy kategorii

Nie twórzmy kategorii, gdzie przedstawiamy same produkty. Wyszukiwarka woli pokazywać na listach wyszukiwań kategorie sklepów, gdzie zamieszczone treści wyczerpują daną tematykę. Zbyt krótkie opisy spowodują, że kategoria produktów będzie miała małe szanse, aby być wyświetlana w wynikach wyszukiwania.

Blog

Pamiętajmy, że sklep to nie tylko produkty, kategorie i sprzedaż. To także dostarczenie informacji poradnikowych. W jaki sposób urządzić salon, jak kupić dobrą sukienkę, dopasowaną do okazji, albo odpowiednie buty turystyczne. Właściwe treści dostarczą odpowiedni na najpopularniejsze pytania, a także będą świetną okazją do zaprezentowania przykładowych produktów oferowanych w sklepie.

Architektura informacji, czyli struktura sklepu

Właściwie podzielona struktura sklepu jest kluczowa. Zarówno z punktu widzenia biznesowego, jaki i z użytkowników. Intuicyjny podział logiczny ułatwia poruszanie się po sklepie i odszukanie właściwych informacji. Przyjazny podział oferty pomaga także robotom wyszukiwarek prawidłowo rozumieć treść witryny i wyżej wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania.

Jest wiele sposobów jaki można podzielić produkty w sklepie. Tych wyszukuje się na różne sposoby np. rozmiary, kolory, wg. specyfikacji technicznej, czy producenta. Osoby poszukujące konkretnego produktu często używają sprecyzowanych słów np. “telewizor samsung led 42”. Na podstawie analizy słów kluczowych można przygotować odpowiednią strukturę, która pozwoli potencjalnym klientom wygodnie odszukać to czego potrzebują. W przypadku podanego chwilę wcześniej przykładu, prawidłowa struktura sklepu powinna układać się w kolejności:

strona główna – telewizory – samsung – (filtr) led – (filtr) 42 cale

lub

strona główna – telewizory – led – samsung – (filtr) 42 cale

Oczywiście sposobów uporządkowania produktów może być wiele, wszystko zależy od posiadanego asortymentu. Kategorie produktów powinny pozwolić na szybkie odnalezienie poszukiwanej grupy produktów oraz ułatwiać crawlowanie przez roboty indeksujące.

Nawigacja w sklepie, listy produktów, sortowanie list

Prawidłowo zaprojektowana nawigacja w sklepie jest kluczowa. Ma wpływ na pozytywne interakcje użytkowników i ułatwia poruszanie się po grupach produktów. Należy przestrzegać kilku zasad w nawigacji.

  • menu główne – linkujemy do najważniejszych kategorii,
  • nawigacja okruszkowa powinna pojawiać się na każdej podstronie i odzwierciedlać ścieżkę dostępu do zasobu,
  • menu boczne powinno zawierać linki do kategorii podrzędnych kategorii nadrzędnej,
  • filtry powinny zawierać listę wyników do produktów posiadających podobne cechy,
  • użycie litrów powinno generować adresy, które ostatecznie powinny być nakierowane na generowanie ruchu z wyszukiwarek np. czerwone sukienki.

Należy pamiętać, że błędne przygotowanie nawigacji powoduje powstanie dużej ilości niepotrzebnych zasobów, które zużywają budżet indeksowania. Powoduje również, że roboty wyszukiwarek nie będą indeksować całości witryny, gdyż z racji wielokrotnego skanowania tej samej treści wyczerpują limit pamięci przeznaczony dla danego sklepu.

Wiele sklepów internetowych wykorzystuje wyłącznie nawigację fasetową. Nawigacja tego typu polega na odnajdywaniu poszczególnych informacji w sklepie na podstawie cech wspólnych (kolor, rozmiar, wymiary, przeznaczenie itp.) poprzez dynamiczne generowanie adresów URL. Jest to praktyka, która najczęściej prowadzi do i spadku dotychczasowej widoczności w wyszukiwarce (jeśli wcześniej widoczność sklepu oparta była o strony statyczne). Ponadto przyczynia się do generowania wielu adresów URL poprzez kombinację wielu filtrów, co uniemożliwia prawidłowe skanowanie zasobów sklepu.

Linkowanie wewnętrzne

W przypadku tego elementu technicznego należy trzymać się zasady, aby linkować do zasobów powiązanych ze sobą tematycznie. Czego nie robimy:

  • menu główne – nie zamieszczamy linków do serwisów zewnętrznych (tyczy się również nagłówka strony),
  • słowa kluczowe – w linkowaniu wewnętrznym używajmy odpowiednich słów (powiązanych z nazwami kategorii i produktów). Linki ze słowem “czytaj więcej” lub “tutaj” nie są poprawne,
  • stopka – nie należy powtarzać struktury kategorii w stopce sklepu,
  • stopka – unikamy także dodawania linków do serwisów wewnętrznych.

Indeksowanie zasobów

Bardzo częstym błędem spotykanym w sklepach internetowych jest brak prawidłowej konfiguracji pliku robots.txt oraz tagów meta robots. Powoduje to, że boty indeksujące docierają do zasobów, które nie powinny być indeksowana. W ten sposób omijają najbardziej wartościowe treści, które powinny być najczęściej podlinkowane wewnętrznie.

Usunięte produkty i kategorie

Duża liczba stron 404 – to także częsty błąd, z którym spotykam się w sklepach. Istnieje kilka sposobów rozwiązania. W przypadku usuniętych produktów lub tych, których nie ma na stanie należy wyświetlać odpowiednią informację (o braku lub czasowej niedostępności) lub wyświetlać produkty powiązane. W ostatecznym wypadku możliwe jest stosowanie przekierowania 301 na inny produkt. Pozostawienie strony błędu 404 prowadzi do spadku widoczności i ruchu na stronie (użytkownik widząc stronę 404 może ją zamknąć zanim przejdzie na stronę główną).

Brak pliku sitemap.xml

W przypadku serwisów oraz sklepów internetowych konieczne jest posiadanie pliku sitemap.xml. Plik ten wskazuje na najważniejsze zasoby sklepu, przyspiesza proces indeksowania. Częstą praktyką jest dodawanie ścieżki dostępu do pliku sitemap.xml w pliku robots.txt

Wydajność sklepu

Długi czas wczytywania sklepu przez przeglądarkę przyczynia się do wysokiego współczynnika odrzuceń. Długo otwierające się podstrony produktowe czy kategorii nie sprzyjają pozytywnej interakcji z zasobami twojego sklepu. Bardzo często przyczyną jest błędna konfiguracja silnika sklepu (wiele cmsów sklepowych pozwala na konfigurację poprawiającą wydajność), mało wydajny hosting czy duża liczba skryptów użytych w sklepie.

Wydajność sklepu pod urządzenia mobilne

Wersja mobilna lub responsywny layout

Obecnie ponad połowa ruchu generowana przez wyszukiwarki internetowe wykonywana jest przy użyciu urządzeń mobilnych. Brak sklepu internetowego, który nie jest dostosowany do urządzeń mobilnych jest ogromnym błędem. Wciąż w indeksie Google można spotkać sklepy, które nie posiadają wersji mobilnej. Od 2018 roku indeks wyników wyszukiwania przygotowywany jest w oparciu o mobilną wersję witryny (mobile-first index).

Zdjęcia i grafiki w sklepie internetowym

Widoczność grafik w wynikach wyszukiwarce to pochodna kilku czynników. Otoczenie grafik odpowiednią treścią, prawidłowa nazwa plików graficznych oraz zawartości atrybutów alt powodują, że roboty wyszukiwarek skuteczniej powiązują dane zapytanie z grafikami. Błędna optymalizacja tych czynników wpływa negatywnie na widoczność zdjęć produktów w sklepie. Ostatecznie wpływa to na mniejszy ruch pochodzących z organicznych wyników wyszukiwania.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 2 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Opublikuj komentarz