Wiele razy w czasie rozmów dotyczących pozycjonowania słyszałem “mam stronę, ale nikt z niej do mnie nie trafia, nie mam z niej klientów”. Jakby w ten sposób chciano mi powiedzieć, że pozycjonowanie strony nie przyniesie żadnego efektu, bo czemu miałoby? Wielu właścicieli firm wciąż żyje w tym przekonaniu, że sam fakt posiadania strony internetowej jest wystarczający, aby potencjalni klienci mogli na nią trafić. Tak, jak wiadomo nie jest, ponieważ widoczność strony w wyszukiwarce to pochodna wielu elementów, które muszą ze sobą współgrać, aby dawały pozytywny efekt. Tego właśnie dotyczą usługi pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych.

Zdecyduj czego szukasz

Zapewne słyszałeś, że jest taka usługa jak pozycjonowanie, ale jeszcze z niej nie korzystałeś? Może przeżyłeś już kilka agencji, ale wciąż nie otrzymałeś tego czego oczekujesz?

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to proces, którego celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce na określone zapytania (słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników). Pozycjonowanie przyniesie najlepszy efekt, gdy odbywa się w obrębie całego serwisu, to znaczy, że nie dotyczy kilku wybranych fraz, a całej tematyki w której zamyka się pozycjonowana strona internetowa np. projektowanie mebli (kuchenne, szafy przesuwne, itd.). Pozycjonowanie może dotyczyć każdego serwisu niezależnie od tematyki, lecz przyjęta strategia pozycjonowania powinna być nakierowana na odpowiedniego odbiorcę. Z tego względu rozróżnia się pozycjonowanie lokalne, regionalne i ogólnopolskie. Ostatni rodzaj pozycjonowania dotyczy działalność ogólnopolskich, jest odpowiedni dla sklepów internetowych, blogów oraz różnego typu portali informacyjnych.

Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej

Co to jest SEO? Czy jest jakaś różnica między SEO a pozycjonowaniem?

Skrót SEO pochodzi z języka angielskiego i brzmi Search Engine Optimization, czyli w dosłownym tłumaczeniu znaczy “optymalizacja pod silnik wyszukiwarki”. W Polsce przyjęło się, aby rozróżniać oba pojęcia. SEO miałoby tylko dotyczyć aspektów technicznych samej strony internetowej, zaś pozycjonowanie ma polegać na pozyskiwaniu linków prowadzących do niej. Tak naprawdę jedno i drugie pojęcie znaczy dokładnie to samo, choć lepiej używać zwrotu pozycjonowanie i optymalizacja. Działania dotyczące optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe powinny polegać na budowaniu rankingu witryny, na które składa się wiele czynników. Ostatecznie wysoki ranking wpływa na widoczność serwisu w wyszukiwarce

Co to jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka może być programem lub witryną internetową, która umożliwia wyszukiwanie określonej informacji. Działanie wyszukiwarki opiera się na zaawansowanych algorytmach, które porządkują posiadane dane i określają, które z nich są najlepiej dopasowane do wpisanego hasła (słowa kluczowego). W przypadku wyszukiwarki Google mowa jest o ponad 200 czynnikach rankingowych, które uwzględniane są przez algorytm wyszukiwarki. Tak naprawdę nikt poza samym Google nie wie dokładnie jak działa wyszukiwarka. Należy w tym miejscu podkreślić, iż pozycjonerzy opierają się jedynie na wytycznych pracowników Google, własnych obserwacjach i analizach.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Czy zdajesz sobie sprawę, że tylko dla wąskiej grupy słów wpisywanych w wyszukiwarkę, Google w czasie rzeczywistym zmienia listę wyszukiwań (SERP ang. Search Engine Results Page)? Dla całej reszty posiada już wcześniej przygotowaną listę dopasowaną do danego zapytania. Z tego też względu pozycjonowanie to długi i pracochłonny proces, wymagający wielu analiz i ciągłej obserwacji zmieniających się trendów. Głównym zadaniem wyszukiwarki jest dostarczenie wyników, które najlepiej pasują do danego zapytania. Wyniki wyświetlane są na podstawie zebranych i ocenionych przez algorytmy wyszukiwarki. Głównymi czynnikami ocenianymi przez algorytm jest treść, architektura serwisu czy przyjazność dla użytkowników.

Algorytmy wyszukiwarki. W jaki sposób Google ocenia strony internetowe?

Roboty wyszukiwarki (crawl spiders) nieustannie przeczesują internet w poszukiwaniu nowych stron internetowych i wartościowych treści. Robot wchodząc na stronę podąża za linkami wewnętrznymi pobierając zawartość każdej podstrony. Pobranie całej zawartości serwisu powoduje, że ten może być zaindeksowany i odszukany przez użytkowników. Jednak strona internetowa, aby mogła wyświetlać się wysoko musi posiadać przejrzystą i zrozumiałą strukturę, wartościowe treści, a ostatecznie wzbudzać zaufanie wśród użytkowników internetu. To właśnie pod tym kątem oceniania jest każda witryna internetowa, do której dostęp mają roboty. Za ocenę stron odpowiadają algorytmy wyszukiwarek, które analizują zawartość stron i porządkują je według ściśle określonych kryteriów. Początki internetu nie zapowiadały głównego problemu, czyli dużej ilości stron spamowych, z nieprawdziwymi informacjami czy sztucznym i nieprzydatnym kontentem. Google nieustannie udoskonala procesy wewnątrz wyszukiwarki i wprowadza kolejne aktualizacje swoich algorytmów (w ciągu roku jest ich kilkaset, z czego większe zdarzają się parokrotnie), co pozwala skutecznie wykluczać witryny z nieprzydatnymi dla użytkowników informacjami. Częste zmiany algorytmów mają mniejszy, a niekiedy znaczący wpływ na pozycjonowanie i widoczność witryn w wyszukiwarce. Negatywna ocena serwisu przez zmienione i zaktualizowane algorytmy nie zawsze oznacza, że wdrożona strategia była błędna. Najczęściej rozwiązaniem, które pozwoli odzyskać utraconą widoczność jest aktualizacja treści, która odpowiadać będzie intencjom użytkowników.

Czy wyszukiwarka Google wyświetla te same wyniki dla każdego użytkownika?

Nie. Google wyświetla różne wyniki wyszukiwań, które zależne są od lokalizacji, urządzenia, charakteru słowa kluczowego, dotychczasowych zapytań w wyszukiwarce czy częstotliwości odwiedzin różnych stron internetowych. Osoby szukające usług pozycjonowania w Lublinie mogą mieć dopasowane wyniki w zależności od dzielnicy czy urządzenia. Czynnik lokalizacji ma duże znaczenie w dużych miastach oraz dla fraz odnoszących się do usługi. W tym wypadku możemy dostać wyniki z zaznaczonymi lokalizacjami firm, które prowadzą daną działalność w najbliższym otoczeniu użytkownika. Warto także zwrócić uwagę, że nie ma konieczności wpisywać w wyszukiwarkę miejscowości np. “pozycjonowanie stron lublin” czy “fryzjer lublin”. Samo zapytanie bez miejscowości sprawi, że wyszukiwarka pokaże nam wyniki najbliższe naszej lokalizacji.

Fryzjer w Warszawie

Lista wyników dla słowa fryzjer dla geolokalizacji w Warszawie

Lista wyników dla słowa fryzjer dla geolokalizacji w Lublinie

Dlaczego warto pozycjonować stronę czy sklep internetowy? Poznaj korzyści!

Z wyszukiwarki Google korzysta około 92% użytkowników internetu w Polsce, wykonując każdego dnia miliony zapytań. W ten sposób odnajduje pożądane informacje, produkty, usługi czy treści. Nic zatem dziwnego, że firmy posiadające strony czy sklepy internetowe chcą być odnajdywane przez użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Jednak, aby to było możliwe strona internetowa musi być widoczna w wynikach wyszukiwania i odpowiadać intencjom użytkownika. Jeśli zależy Tobie na tym, aby efektywnie pozyskiwać klientów z wyszukiwarki to pozycjonowanie jest właśnie dla Ciebie.

Dzięki pozycjonowaniu możesz zbudować swój biznes

Pozycjonowanie okazuje się bardzo pomocne w budowaniu rozpoznawalności marki i budowaniu biznesu. Stały napływ klientów pozwala na stabilizację finansową i dalsze inwestycje w swoją firmę. Wysokie pozycje na słowa kluczowe związane z Twoją działalnością pozwoląi klientom samodzielnie odnaleźć Twoją ofertę i produkty. Zadowolenie z wysokiej jakości obsługi sprawi, że za jakiś czas wrócą do Ciebie, wystawią pozytywne referencje lub polecą Twoją firmę swoim znajomym. Wiesz co będzie dziać się dalej? Skuteczne pozycjonowanie to klucz do osiągnięcia sukcesu.

Duża skuteczność reklamy w Google

Myślę, że nie trzeba tłumaczyć jak powinien działać proces sprzedażowy. Skuteczna sprzedaż powinna pozostawiać klientowi dużą przestrzeń do podjęcia własnej decyzji o zakupie. Pewne podobieństwa można zauważyć w działaniu wyszukiwarek internetowych, które dają nieograniczone możliwości dotarcia do klienta. Ich zadaniem jest przedstawianie najlepiej dopasowanych wyników do zapytania. W ten sposób to internauta sam decyduje o tym, czego szuka. W ten sposób potencjalni klienci sami trafiają na naszą stronę internetową. Jeśli ta posiada pożądane informacje, których szukał użytkownik, a Twoja oferta go do siebie przekona, to ten z całą pewnością się z Tobą skontaktuje lub od Ciebie kupi. Pozycjonowanie sklepu online pozwala na dotarcie Twojej oferty do ogromnej ilości potencjalnych klientów.

Jakie działania podejmowane są w ramach pozycjonowania?

W ramach pozycjonowania podejmuję różne czynności, które pomagają zbudować widoczność w wyszukiwarce. Działania te dotyczą przede wszystkim optymalizacji samego serwisu, czyli elementów wewnętrznych oraz zewnętrznych, czyli profilu linków prowadzących do witryny, ale nie tylko. W każdym bądź razie optymalizacji podlega:

  • struktura serwisu (architektura ma duże znaczenie nie tylko użytkowników, ale i dla robotów wyszukiwarek, które lepiej rozumieją jej treść i zawartość),
  • treść serwisu (odpowiedź na pytanie, wyczerpująca treść i przyjazna dla użytkowników może spowodować, że Google zechce pokazać zawartość serwisu na więcej słów kluczowych)
  • aspekty techniczne (poprawna semantyka kodu html – głównie nagłówków H1-H6, atrybuty alt w grafikach, nazwy plików graficznych, obecność danych strukturalnych, obecność nawigacji, czy dostępność dla robotów indeksujących),
  • profil linków (odnośniki prowadzące do strony wpływają na jej autorytet i zaufanie).

Tak jak było wspomniane, prace w ramach pozycjonowania dotyczą czynników zewnętrznych i wewnętrznych. W języku branżowym nazywa się je on-site i off-site. On-Site SEO (On-Page SEO) – są to wszystkie działania podejmowane bezpośrednio na stronie (widoczne i niewidoczne dla użytkowników), które mają wpływ ranking witryny. Off-Site SEO (Off-Site SEO) – działania poza obrębem strony, czyli linki przychodzące, wspomnienia brandu (nazwy firmy), a także sygnały z mediów społecznościowych. Według moich obserwacji jest to czynnik pośredni, także uwzględniany przez roboty wyszukiwarek.

Jakie są etapy pozycjonowania. Od czego należy zacząć?

Pozycjonowanie stron jest długotrwałym procesem, który należy wykonywać według uprzednio przyjętej strategii. Pierwszym etapem pozycjonowania jest wykonanie audytu strony czy sklepu internetowego. Na podstawie audytu określa się strategię pozycjonowania.

Audyt SEO

Audyt SEO jest jednym z pierwszych działań, które wykonuje się w ramach pozycjonowania serwisu internetowego. Audyt wykonuje się równolegle z analizą słów kluczowych, o czym napisałem poniżej. Wykonanie audytu pozwala stwierdzić w jakim stanie jest witryna internetowa, lecz głównym celem jest zdiagnozowanie błędów mających negatywny wpływ na jej ranking. Audyt SEO powinien być wyczerpujący i obejmować kluczowe elementy serwisu.

Przykładowe elementy audytu SEO to:

  • sprawdzenie pliku robots.txt i sitemap.xml,
  • sprawdzenie struktury serwisu,
  • sprawdzenie unikalności i jakości treści,
  • sprawdzenie budowy adresów URL,
  • sprawdzenie meta tagów,
  • i innych.

Analiza słów kluczowych

Kolejnym działaniem, które należy wykonywać równocześnie z audytem SEO (analiza słów jest częścią audytu SEO) jest analiza słów kluczowych. Ma to ogromne znaczenie dla architektury serwisu internetowego, pozwala także określić skalę działań i pracochłonność pozycjonowania. Bardziej konkurencyjne frazy wymagają zdecydowanie większych nakładów środków i czasu. Ponadto analiza słów kluczowych pozwala stwierdzić czy obecna optymalizacja nagłówków jest odpowiednia lub czy wymaga poprawy. Analizę słów kluczowych wykonuje się z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi takich jak Senuto, Semstorm, Ahrefs, a także Keyword Plannera, Google Search Console (o ile serwis już posiada widoczność) i innych. Na podstawie narzędzi określamy główne słowa kluczowe, a także powiązane z nim pozostałe. Bardzo ważne jest, aby przy analizie słów kluczowych zrozumieć intencję użytkowników wpisujących dane hasła, gdyż na podstawie słów przygotowywane będą treści na stronę. Źle zrozumiane intencje spowodują, że na naszą stronę będą trafiały osoby, które będą szukać zupełnie czego innego.

Analiza konkurencji

Wraz z audytem SEO wykonuje się analizę konkurencji. W końcu musimy wiedzieć z kim będziemy się bić o najwyższe pozycje w wyszukiwarce, a także na jakie słowa kluczowe widoczna jest konkurencja. Widoczność konkurencyjnych serwisów może być sprawdzona przy pomocy wspomnianych wyżej narzędzi (Senuto, Ahrefs, Semstorm). Niektóre z narzędzi posiadają własne algorytmy oceniające autorytet domen i linków prowadzących do naszej strony. Na tej podstawie można określić moc profilu linków prowadzących do naszej strony i do strony konkurencji. Sumaryczne analiza konkurencji ma nam dostarczyć informacji o profilu linków, konkurencyjności słów kluczowych, architektury konkurencyjnych serwisów, widoczności i ostatecznie pracochłonności pozycjonowania na wybraną tematykę.

Przygotowanie i optymalizacja treści

Na podstawie wykonanego audytu i posiadanej analizy konkurencji można przejść do etapu optymalizacji lub przygotowania zupełnie nowej treści. Należy zwrócić uwagę na odpowiednie sformatowanie nagłówków, wystąpienia najważniejszych słów kluczowych i odpowiedzi na najważniejsze pytania. Dobry content na stronie pozwala na zdobycie lepszych, a czasami najwyższych pozycji na popularne zapytania. Content buduje zaufanie wśród użytkowników oraz autorytet pozycjonowanej domeny.

Działania dodatkowe

Wśród działań dodatkowych należy wymienić działania związane z rozpoznawalnością naszego brandu. Czynności te można wykonać przy pomocy różnych kanałów takich jak media społecznosciowe facebook, instagram, twitter oraz youtube. Bardzo chętnie wykorzystywane są również blogi (infuencerskie) oraz fora internetowe. Dzięki temu potencjalni klienci mogą spotkać się z nazwą naszej firmy w różnych częściach internetu i w ten sposób odszukać nasze produkty lub usługi.

Jakiego pozycjonowanie będzie dla Ciebie najlepsze?

Pozycjonowanie można rozróżnić w zależności od sposobu pozyskiwania klientów np. działalność lokalna z siedzibą firmy lub sklep internetowy, albo usługi wykonywane u klienta (w danym regionie).

Pozycjonowanie lokalne, regionalne i ogólnopolskie

Pozycjonowanie lokalne i regionalne polega na wdrożeniu odpowiednich czynności optymalizacyjnych, w celu powiązania treści strony (usług czy produktów) z zapytaniami z danego miasta lub regionu. Zatem dotyczy wyłącznie firm, które prowadzą działalność w mieście (miastach) i jego najbliższym sąsiedztwie. Takimi działalnościami będą fryzjer, restauracja, mechanik samochodowy czy wykonywanie mebli na zamówienie itp. Sam proces pozycjonowania nieco różni się od pozycjonowania ogólnopolskiego. Jednak końcowym efektem ma być zdobywanie wejść z wyników organicznych, które mogą przynieść klientowi konwersję. Pozycjonowanie lokalne wymaga innych nakładów pracy oraz może być tańsze od ogólnopolskiego, ostateczna cena uzależniona jest od konkurencji i wielkości miasta, w którym prowadzona jest działalność.

Pozycjonowanie dla biznesu lokalnego

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga wielopłaszczyznowego działania i jest procesem rozłożonym w czasie. Wymaga większych nakładów pracy i kosztów. Wynika to z wielkości sklepu internetowego, oferowanych produktów i ilości kategorii. W przypadku sklepu internetowego należy zadbać o to, aby każda część serwisu internetowego była widoczna do robotów indeksujących oraz przyjazna dla użytkowników. Działania związane z pozycjonowaniem powinny być nakierowane na budowę widoczności oraz rozpoznawalności sklepu w sieci z wykorzystaniem serwisów tematycznych, for internetowych, mediów społecznościowych i działalności influencerów.

Pozycjonowanie dla sklepów internetowych

Pozycjonowanie, ile to kosztuje?

Pozycjonowanie nie jest jednorazową usługą. Jest to proces rozłożony w czasie, wymagającego dużego nakładu pracy, środków i wielu analiz. Cena uzależniona od skali prowadzonej działalności (lokalna, regionalna, ogólnopolska, sklepy internetowe), przyjętej strategii (wynika ona ze specyfiki branży), a także od konkurencji. Każda usługa pozycjonowania składa się z tych samych etapów, a więc przygotowania audytu oceniającego kondycję serwisu i opisującego występujące błędy. W dalszej kolejności przygotowuje się strategię, wdraża zmiany optymalizacyjne i przygotowuje odpowiednie treści. Czy pozycjonowanie może być tanie? Myślę, że tak, szczególnie gdy uzyskane efekty z nawiązką zwracają poniesione koszty.

Potrzebujesz pozycjonowania dla swojej firmy?

Uważasz, że nie dostajesz wszystkiego. Widoczność Twojej strony nie jest wystarczająca? Nie trać czasu, wyślij do mnie zapytanie.

*Przesłane informacje nie będą wykorzystywane w celach marketingowych.

Najczęstsze pytania dotyczące pozycjonowania

Ile trzeba czekać na pierwsze efekty pozycjonowania?

Jest wiele czynników, które decydują o tym jak szybko pojawią się efekty. Zależy to od skali działań, ilości błędów technicznych, obecnych treści na stronie, profilu linków przychodzących, działań konkurencji. W przypadku nowych serwisów bardzo ważny jest budżet i konkurencyjność branży. W przypadku sklepów w odzieżą czy obuwiem damskim konkurencja jest bardzo duża, stąd oczekiwanie na efekty może być dłuższe niż w przypadku producenta parkietów drewnianych.

Czy pozycjonowanie może być nieskuteczne?

Oczywiście, a przyczyn takiego stanu rzeczy może klika. Niepoprawne treści na stronie, które nie odpowiadają intencjom użytkowników, przeładowana strona internetowa (duże pliki zdjęciowe to obciążenie dla łącza internetowego), zła historia domeny. Czynnikiem negatywnym może być niepoprawna architektura serwisu czy sklepu internetowego skutkująca niemożnością eliminacji najważniejszych błędów technicznych. Często też działania klientów negatywnie wpływają na efekty pozycjonowania (brak akceptacji dla rekomendacji, brak zaangażowania, czy wręcz odmowa zmian na stronie internetowej). Zależy mi na Twoim biznesie, bo Twój sukces jest moim sukcesem. Proste.

Czy jest gwarancja uzyskania efektów?

Jedyne co mogę Państwu zagwarantować to profesjonalne i rzetelne podejście do usługi. Żadna firma nie może i nie zagwarantuje Państwu efektu. Jeśli w rozmowie dotyczącej usług SEO padają takie stwierdzenie, to ta firma wprowadza w błąd. Google oficjalnie wypowiedziało się w tej kwestii:

„Nikt nie może zagwarantować pierwszej pozycji w rankingu Google. Wystrzegaj się SEO, którzy twierdzą, że gwarantują pozycję w rankingach, mają „specjalne układy z Google” lub reklamują „priorytetowe zgłaszanie” witryn do Google. Nie ma żadnego priorytetowego trybu zgłaszania do Google.” sekcja PRZYDATNE WSKAZÓWKI – support.google.com